NUffNang

Wednesday, March 21, 2012

Bebas dari Lampin pakai buang

Alhamdulillah.. Nadhrah Nur Iman sudah mula menunjukkan perkembangan positif ke arah bebas dari memakai lampin pakai buang.

Bermula kelmarin masa ambil dia di Taska pengasuh bgtau Iman dah tak pakai pempers. Balik rumah selang 10 minit saya akan tanya dia samada dia nak kencing ke tak. huhuhuhu... komited nyer saya bila masuk bab-bab berjimat ni kan. Bukan apa.. dah sampai masa dia untuk bercakap. Umur pun dah nak masuk 3 tahun, sebulan jer lagi. jadi elok sangat la kan. Saya tak nak bandingkan dia dengan siapa2 or anak orang. Sebab lain budak lain perkembangan dia kan. Sekarang saya hanya nak berbangga je dengan anak saya, tak kira lambat atau cepat perubahan dia tu. Kesian kat anak-anak asyik dibandingkan dengan orang lain.

Jadinya sekarang saya tetap akan bekalkan 3 keping diapers dlm beg taska dia, (for special case) tapi dah 2 hari ni diapers tu tak berusik, maknanya dekat taska memang sepanjang hari dia free tanpa pakai Diapers. Alhamdulillah... Pengasuh pun rajin layan kan Iman kot. Derang tak bnyk cakap, malah derang yang usaha lebih untuk bebaskan Nur Iman ni dari berdiapers.

Cuma waktu tido malam jer saya pakaikan dia diapers, yelahkan.. baru sangat lagi.. kot-kot kang tetiba terkucil kawan tu atas katil tak ke naya. Dalam 2 malam ni Alhamdulillah... kering jer, sblm tido buang dulu sisa, bangun pagi cepat2 buka diapers dia, tgk kering cecepat bawa ke toilet untuk buang sisa. Rasa best pulak bila dia rajin cakap.. Walaupun kadang2 dia kata nak kencing tapi bila bawa ke toilet tak der apa pun, sekurang-kurangnya dia pun berusaha untuk diri sendiri.



No comments: